Namnsdagsbarn

Hurra jag har namnsdag idag. Och söta mormor fyller 75.

Carolina är en kvinnlig form av namnet Karl. Karl kommer från det latinska Carolus och har tolkats "fri man". Därmed kan man sluta sig till att Carolina betyder "fri kvinna" men även betydelserna "den starka" eller "den hjältemodiga" har nämnts. Namnet är känt i Sverige sedan slutet av 1700-talet, blev vanligt kring förra sekelskiftet och rider sedan 1980-talet på en popularitetsvåg. Namnet bärs av cirka 36 100 kvinnor och flickor och omkring 11 100 har Carolina som tilltalsnamn.

Bland annat jag. Fast de stavade med K i texten, så jag bytte ut det mot C. För att det är fiiiinare. (Och för att jag råkar stava det så). Höhöö.

Image and video hosting by TinyPic Den lyckliga fria kvinnan.

Kommentarer
Postat av: modejouren

Grattis på namnsdagen då :9 Lev chict

Postat av: Anton

Grattis i efterskott babey!

2007-05-21 @ 15:26:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback